Båtdata Multi23
Längd |
6,72 m
|
Bredd |
4,80 m
|
Djupgående |
0,40-1,37 m
|
Torrvikt |
380 kg
|
Masthöjd |
10,80 m
|
Segel
Storsegel Pentex racing |
22 m²
|
Fock Pentex racing |
8,5 m²
|
Code 0 /screatcher |
22 m²
|
AirX700 assymetrisk spi |
45 m²
|
Wingmast |
1,5 m²
|
Seglen som ingår i priset imponerade på oss i somras och är bevisligen väldigt snabba. Det är de segel som Pia seglar med på bilderna på förstasidan. Segel från andra tillverkare går att få, kontakta oss ang detta. Spi-peke (i kolfiber) finns för leverans mars 2013.
Klassregel (länk kommer snart)
Tillverkningsmaterial
SKROV: Infused Vinylester resin over Fiberglass and
PVC high density foam on deck and top sides.
Solid glass underwater.
TVÄRBALKAR: Infused Vinylester resin over Carbon
fiber and PVC high density foam
MAST: Aluminium rotating wing 152 mm X 76 mm
Mer detaljerad info > se allt detta ingår i Multi23 priser
Kommer hon kunna kappsejsa?
Nej, jag tror inte det längre*, efter dessa år av hårda test. 100-talet båtar har seglats i Kina, Australien, Azorerna, Frankrike, Singapore, USAs alla kuster, Sverige, Norge, Danmark och listan växer. Många är nybörjare och gör alla fel i boken, även i hård vind, men ändå verkar hon inte vilja gå omkull.
Varför inte framåt? Arkitetkerna designade för trygghet och placerade masten ganska långt bak, samt lade volymcentrat i ytterskroven långt fram (1/3 från fören) vilket gör det svårt att tippa framåt. Det är alltså för mycket volym framför masten! Det gör henne lite baktung i lätta vindar, men den “kostnaden” tar vi gärna och “flyttar fram fläsket” istället (dvs besättningen).
Varför inte åt sidan? Centerbord och roderblad är placerade på centrumskrovet, vilket enligt arkitekterna innebär att om mittenskrovet lyfter för mycket, så släpper centerbordet greppet vilket gör att båten kanar i sidled istället, varvid mittenskrovet sjunker ner lite igen och fortsätter segla framåt. Inga plötsliga, hastiga rörelser, utan det går väldigt mjukt. Och rodret är längre och tappar inte greppet. Visst låter det bra? Faktum är att det fungerar utmärkt och hon verkar självreglerande! Men det innebär inte att man inte får adrenalinpåslag!! Det där med sticksvärd eller roder på ytterskroven ser coolt ut och ger extra grepp, men det gör också att trimaranen kan välta (och allt vad det innebär)
*(kan vara möjligt om man i hård vind faller av från halvvind utan att släppa på skotvagnen och det samtidigt går väldigt grov sjö. MEN, vi har testat gränserna, och även nybörjare som gjort helt fel i 20 knops fart har klarat sig utmärkt.)
Läs mer om Designerna Van Peterghem & Lauriot Prévost och idén bakom Multi23