Ursäkta att vi varit så dåliga på att uppdatera er både via nyhetsbrev och här på sidan. Men det innebär inte att vi inte gjort något… Vi har kört företagsevents, det finns nu ett Multi 23 -uthyrningscenter på Tofta strand på Gotland med 2 stycken M23, så ni kan även köra lite matchracing.
Och sommar-nöjes seglingen pågår för fullt – Niklas Sjölin kom just förbi i butiken och det lyste om honom!! Han hade kört förbi ALLT på alla bogar under 3 dagar campingsemester med sina tonåringar. 50-fotarna stod och fotade honom och de smala skrägårdskryssarna hade han mött en eller två gånger på kryssbenen och sedan bara dragit ifrån. Ni som tror att flerskrovsbåtar inte kan kryssa och som frågar om vinklar, till er kan Niklas nu med ett fånigt leende berätta att han kanske går LITE lägre än skärgårdskryssarna, men tre gånger så fort. Så först kommer han ialla fall.
Och vår härliga nya seglare Peter Berndahl har seglat 22 knop på Baggen. Halvvind helt solo ombord. Utan tendens till kappsejsning. Han trivs han också 🙂 Så här hemma händer det en helt del, liksom runt om i världen där det finns M23: Frankrike, USA, SydAfrika, Australien, Singapore….
Och i Kina håller de på för fullt att bygga en ny fabrik. Fransmannen Cyril satsar nu på att bygga ett eget varv med höga ambitioner, toputrustning, stort säkerhets- och miljötänk, mer europeiskt management. Han har hjälp av en flerskorvsbyggar-expert från Frankrike, Jacques Roudaut, som tidigare arbetat på fler av VPLP’s60-fots trimaraner. Nya formar skräs ut med de förändringar och förbättringar som tillkommit under de två senaste åren. De åtta Kinesiskaarbetsledarna från förra fabriken har följt med och får nu ännu mer specifik träning och kunskap.
Kommer det bli dyrare nu? Ja, lite kommer priset gå upp, men det är en mer normal prisjustering. Vi räknar med att de extra kostnaderna tas upp av att fler båtar kan produceras samt att många moment nu effektiviserats eller byggts in i de nya formarna.
Vi kommer att åka över till den nya fabriken nu i höst i samband med att en av våra leveranser är redo att shippas. Vill ni hänga på? Beställer ni en båt innan 1 september så bjuder vi på hela uppehället i samband med besöket. Dessutom får ni nuvarande pris och klarar er alltså från prishöjningen. 30% handpenning, leverans i vår.